Fusie Rainforest Alliance en UTZ

12 juli 2017

AMSTERDAM - Rainforest Alliance en UTZ gaan dit jaar fuseren. “De problemen, zoals klimaatverandering en de groeiende wereldbevolking, worden alleen maar groter”, zegt UTZ-directeur Han de Groot. “We gaan samen investeren in innovatie, zodat boeren de problemen van de toekomst aankunnen.”

UTZ en Rainforest Alliance zijn beide duurzaamheidskeurmerken voor koffie, thee en cacao. Rainforest Alliance heeft daarnaast meer producten in haar portfolio zoals bananen en tropische vruchten. Beide organisaties kondigden begin juni aan dat zij gaan fuseren.

Er zijn verschillende keurmerken voor koffie, thee en cacao. Waarom wilden jullie graag met Rainforest Alliance fuseren?

UTZ-directeur Han de Groot: “Omdat we veel gemeenschappelijk hebben. We hebben beide een goed netwerk in de levensmiddelenindustrie en veel deskundigheid over duurzaam landgebruik. We hebben ook veel overeenkomsten met andere keurmerken, zoals Fairtrade. Een vergaande samenwerking met deze keurmerken zou ik zeker toejuichen, want samen staan we sterker dan alleen.”

Concurrentie tussen keurmerken kan ook goed zijn. Zo houd je elkaar scherp en daardoor hebben boeren een keuze. Hoe kijkt u daar tegenaan?

“Concurrentie is zeker goed. Maar we concurreren vooral met grondstoffen die niet duurzaam geproduceerd worden. Het is onze opdracht om het betere alternatief te bieden. We gaan één mondiale certificeringsstandaard ontwikkelen, die certificering voor boeren versimpelt en bedrijven in staat stelt om op efficiënte wijze duurzamere toeleveringsketens te realiseren. Dat is goed nieuws voor de 182.000 cacao-, koffie- en theeboeren die nu nog onder de twee afzonderlijke standaarden gecertificeerd zijn. Het helpt ook nieuwe boeren in het programma om efficiënter te investeren in duurzaamheid, omdat de fusie een einde maakt aan de dubbele hoeveelheid administratieve rompslomp. Bovendien hebben we samen een groter bereik en een sterkere stem. En we hebben samen meer financiële middelen waarmee we boeren kunnen ondersteunen. Daarmee kunnen we investeren in innovatie.”

Lees hier het hele interview geschreven door: Maaike Tindemans

Bron: Levensmiddelenkrant

 

Neem eens een kijkje bij onze Rainforest Alliance koffiebonen

Bijbehorende producten:
aerolatte cacaostrooier

AEROLATTE® Cacaostrooier

€ 3,99
Bestellen
Forlife coffee for one

Forlife Coffee for One in verschillende kleuren

€ 20,29
Bestellen