Koffie en gewichtsmanagement

Het vervangen van energiehoudende dranken zoals AA frisdrank door water, light frisdrank of koffie en thee zonder suiker en melk zou gunstig kunnen zijn voor het lichaamsgewicht. Dit is de conclusie van een recente review op basis van maar liefst 85 wetenschappelijke publicaties over dranken en gewichtsmanagement bij volwassenen, gepubliceerd in Eating Behaviours. Het review gaat enerzijds in op het effect van dranken op de korte termijn zoals de energie-inname bij een maaltijd of op één dag. Anderzijds wordt ingegaan op het langere termijn effect van dranken op het lichaamsgewicht. De Amerikaanse onderzoekers geven aan dat energiehoudende dranken (als frisdrank, sappen, melk, alcohol) aantoonbaar de energie-inname op korte termijn verhogen. Echter, op basis van de 85 publicaties uit de afgelopen 15 jaar is het nog steeds niet (helemaal) duidelijk wat het effect van energieleverende dranken op de lange termijn is. Dit komt mede doordat er geen lange termijn interventie studies zijn. Volgens de onderzoekers zijn er wel aanwijzingen dat calorievrije dranken gewichtsmanagement vergemakkelijken. Tot die categorie horen water, light frisdrank en koffie en thee zonder suiker en melk.


Bron: Koffie en gezondheid

Bijbehorende producten:
Cappuccino lepel

Cappuccino lepel RVS Motta

€ 1,35
Bestellen
RVS thermometer voor opschuimen melk

Melk thermometer van RVS

€ 6,95
Bestellen