Koffie, je vindt het heerlijk of niet

Koffie en cafeine

De een is gevoeliger voor de effecten van cafeïne dan de ander. En voelt zich sneller minder prettig na het drinken van te veel koffie. Dit geldt overigens ook voor te veel thee en andere cafeïne bevattende producten.

Espresso
Espresso bevat, anders dan je zou denken minder cafeïne dan gewone filterkoffie of koffie uit de percolator. Dit omdat het het water onder druk door de koffie wordt geperst waardoor er uiteindelijk relatief weinig cafeïne in de koffie komt. Oploskoffie die meestal gevriesdroogd is bevat ook minder cafeïne dan verse koffie.

Teveel aan cafeïne
Na een korte oppepper van cafeïne kan je je behoorlijk uitgeblust voelen, zowel geestelijk als lichamelijk. Symptomen van cafeïne gebruik in overmatige hoeveelheden kan leiden tot rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Ook moeilijk in slaap vallen is een bekend effect.

Wat te veel is?
Dit is natuurlijk per persoon verschillend. Gemiddeld gebruikt de Nederlandse man ca. 600mg cafeïne per dag, en de Nederlandse vrouw ca. 500mg. De meeste mensen ondervinden hiervan geen problemen. Mensen die merken dat ze gevoelig zijn voor cafeïne kunnen zich beter beperken tot ca. 400 mg. Vergeet daarbij niet de chocola en cola mee te tellen.

Gevolgen op langere termijn
Te veel cafeïne verhindert het lichaam mineralen op te nemen zoals ijzer terwijl de hoeveelheid calcium die wordt onttrokken aan de botten groot is.

Pluspunten van Koffie & cafeïne
Misschien het meest belangrijk zijn de anti-oxidanten deze beschermen tegen hartziekten, gaan de veroudering tegen en helpen bij het herstel van verkoudheid en infectie. Cafeïne prikkelt bovendien de darmen en heeft dus een enigszins laxerende werking.

Bijbehorende producten:
Koffieblik bedrukt met koffiebonen

Rechthoekig koffieblik bedruk met koffiebonen

€ 7,50
Bestellen
Happy Breakfast ontbijtset

Keramieke kom met schotel en mok

€ 6,49
Bestellen