Waarom koffie drinken voor het sporten?

Koffie drinken voor het sportenDrink je graag koffie en ben je ook een sportliefhebber? Dan ben je natuurlijk benieuwd of koffie invloed heeft op je sportprestaties. Er zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de invloed van koffie op sportprestaties. De resultaten van deze onderzoeken geven aan dat de cafeïne in koffie wordt gezien als een supplement dat prestatiebevorderend werkt. .

Wat is de invloed van cafeïne?

Minder spierpijn
Uit een onderzoek, uitgevoerd door wetenschappers aan de Universiteit van Illinois, kwam naar voren dat wanneer je een uur voor een intensieve training van dertig minuten, een hoeveelheid cafeïne opneemt die gelijk staat aan het drinken van twee tot drie kopjes koffie, je minder pijnlijke spieren ervaart.

Brandstof voor de spieren
Uit een onderzoek waarbij het opnemen van enkel koolhydraten werd vergeleken met het opnemen van een combinatie aan cafeïne en koolhydraten bleek dat het drinken van koffie na het sporten nuttig kan zijn. Dit geldt met name voor uithoudingssporten en voor mensen die iedere dag sporten. Bij de combinatie van cafeïne en koolhydraten bleek dat de voorraad glycogeen in de spieren met 66% was toegenomen in vergelijking met sporters die alleen koolhydraten hadden gebruikt. Glycogeen, een suikervoorraad van de spieren, zorgt voor een belangrijke bron aan energie tijdens het sporten.

Behouden van spiermassa
Uit een onderzoek bij dieren, uitgevoerd door sportwetenschappers aan de Universiteit van Coventry, kwam naar voren dat cafeïne het verlies aan spierkracht helpt compenseren bij het ouder worden. Deze beschermende effecten werden zowel vastgesteld bij het middenrif als bij skeletspieren. De resultaten geven aan dat cafeïne, uiteraard met mate gebruikt, kan helpen om de algemene conditie te behouden en het risico op leeftijdsgebonden verwondingen door het sporten te verminderen.

Hoelang werkt cafeïne bij sporten?

Het is niet zo dat wanneer je cafeïne inneemt dat je dan direct effect gaat merken. Het effect is pas merkbaar na ongeveer 20 minuten. Vervolgens gaat het lichaam beetje bij beetje de cafeïne afbreken en zal de werking ook geleidelijk afnemen. Na ongeveer 4 uur is de helft van de hoeveelheid cafeïne afgebroken. Wanneer je je prestaties wilt verbeteren is het van belang dat je minimaal een uur van tevoren een hoeveelheid cafeïne moet consumeren dat gelijk staat aan 2 of 3 kopjes koffie.

 

Ook interessant?

 

Bijbehorende producten:
mosa flavorwhip

Slagroomspuit Mosa Flavorwhip 0,5L met kunststof kop

€ 24,95
Bestellen
Koffiemolen Estaban

Koffiemolen met kunststof bewaarpot

€ 28,95
Bestellen