Energieboost nodig?

Wanneer je moe bent, neem je vaak een kop koffie of een kleine powernap. Uit onderzoek blijkt nu dat een combinatie van beiden nog veel effectiever is. Energieboost nodig?

Een coffee nap is de meest efficiënte manier om je over je vermoeidheid heen te helpen. Vergeet een kop koffie of een powernap. Eerst een kopje koffie en meteen daarna een dutje van ongeveer 20 minuten. Volgens de wetenschap ben je dan in no time van je ochtend- of namiddagdip verlost.

Het klinkt tegenstrijdig om meteen na een kopje koffie even een dutje te doen, maar dit trucje is wetenschappelijk onderbouwd. Na het drinken van een kopje koffie, duurt het nog 20 minuten voor de cafeïne begint te werken. Wie tijdens die 20 minuten even de ogen sluit,
krijgt daarna een dubbele energieboost. Kan niet, zeg je? Onderstaande wetenschappelijke details onderbouwen dit.

Zo werkt cafeïne in op vermoeidheid
Wanneer je wakker bent, produceren de neuronen in je hersenen de stof adenosine, een bijproduct van celactiviteit. Deze molecule bouwt zich op gedurende de dag, en bindt zich aan receptoren in onze hersenen. De opbouw van die molecule draagt bij tot een gevoel van vermoeidheid. Cafeïne lijkt qua structuur op adenosine, en bindt zich daarom ook aan diezelfde receptoren in de hersenen. Elke receptor die "bezet" is door cafeïne, kan niet worden ingenomen door de slaapverwekkende adenosine. Daardoor blijven we wakker.

Waarom geeft een coffee nap een dubbel effect?

  • terwijl je slaapt, verwijder je de molecule adenosine uit de hersenen, waardoor vermoeidheid verdwijnt.
  • 20 minuten later arriveert de cafeïne in je hersenen, die op dat moment alle vrije receptoren kan gebruiken. Cafeïne hoeft de adenosine niet meer "weg te jagen".


Koffie combineren met een dutje is dus dubbel zo efficiënt. Twee verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen na zo'n coffee nap alerter blijken te zijn dan de controlegroep die enkel koffie dronk of enkel een dutje had gedaan. De coffeenappers presteerden achteraf beter bij testen met een autosimulator of bij een geheugentest.

Het gaat dus allemaal om timing, benadrukken de onderzoekers. Drink een kop koffie en zet dan je alarm 20 minuten later. Let op: slaap niet langer dan die 20 minuten, of je wordt groggy wakker. Wie niet snel in kan slapen kan proberen om gewoon op bed wat te rusten, zelfs dat kan al helpen.

Bijbehorende producten:
reinigingstabletten

10 stuks - Awimac 2000 Cafe Clean reinigingstabletten

€ 6,75
Bestellen
Rainforest koffiebonen

De Brasil Fazenda da Lagoa is van 100% Arabica koffiebonen.

€ 4,30
Bestellen